Druska ir sveikata

Nuo seno vyko specialistų ir šiaip suinteresuotųjų ginčai dėl druskos: vis dėlto kenkia druska žmogui ar ne, kokią įtaką ji daro organizmui? Tokie klausimai ypač dažnai buvo keliami išsivysčiusiose industrinėse valstybėse, kai imta visuotinai rūpintis žmonių sveikata ir įvairių ligų profilaktika. Buvo teigiama, kad druskos vartojimas gali būti susijęs su padidėjusiu kraujospūdžiu, osteoporoze (kaulų išretėjimu), širdies ligomis. Druska buvo kaltinama net vėžio sukėlimu bei gyvenimo sutrumpinimu.
Druskos vartojimas buvo siejamas su padidėjusiu kraujospūdžiu jau prieš kelis tūkstančius metų - užuominų apie tai išlikę senuosiuose kinų, egiptiečių šaltiniuose. Jau 1940 m. medikai kaip svarbiausią priemonę žmonėms su padidėjusiu kraujospūdžiu ėmė rekomenduoti sumažinti druskos vartojimą. JAV buvo iškeltas šūkis: "Sveika liaudis be hipertenzijos". Šioje šalyje per keliasdešimt metų vykdant tyrimus dėl druskos įtakos sveikatai buvo išleisti milijonai dolerių. Druskos puolimas įgavo isterišką pobūdį 1970-1980 metais. "Druska žudikė", "baltoji mirtis" - tokie šūkiai dažnai skambėjo visuomenės informavimo priemonėse. 1980 m. "antidruskinė" akcija pasiekė kulminaciją, tapdama valstybinės politikos klausimu. JAV Valstybinės sveikatos apsaugos institucijos išleido oficialius dokumentus ir rekomendacijas dėl vartojamo druskos kiekio sumažinimo (20-40 proc.). Mokslininkai ir gydytojai vis masiškiau ėmė priešintis šiai kampanijai, sakydami, kad jos keliami teiginiai yra tik spekuliatyvaus pobūdžio, be rimto mokslinio pagrindo. Priešingai, buvo pateikiama faktų, jog didelis druskos vartojimo sumažinimas sveikiems žmonėms gali sukelti tam tikrų sveikatos komplikacijų. Jie teigė, kad atsakymas į šūkį "Sveika liaudis be hipertenzijos" turėtų skambėti taip: "Antsvorio mažinimas, fizinis aktyvumas, rūkymo ir alkoholio vartojimo ribojimai". 1986 m. buvo patvirtinta ir pradėta vykdyti labai plati pasaulinė tiriamųjų darbų programa "Interdruska", kuri galutinai turėjo atsakyti į iškeltus klausimus. Joje dalyvavo 52 mokslinio tyrimo centrai 32 šalyse. Remiantis tyrimų duomenimis, buvo padaryta išvada, kad nėra jokio rimtesnio pagrindo rekomendacijoms mažinti druskos vartojimą sveikiems žmonėms. Gerokai sumažinus druskos vartojimą (nuo 12 iki 3 g per dieną), kraujospūdis sumažėja tik nedidelei daliai žmonių. Nėra jokių įrodymų, kad druskos vartojimas yra hipertenzijos priežastis, taip pat nėra pagrindo teigti, jog mažiau vartojant druskos galima išvengti šios ligos. Mažesnis druskos vartojimas nėra panacėja nuo hipertenzijos. Tai tiesiog vienas nefarmakologinių veiksnių (kartu su svorio reguliavimu, alkoholio vartojimo, rūkymo ribojimu bei fiziniu aktyvumu) hipertenzijos problemai spręsti. Japonijoje atliktų tyrimų duomenimis, didesnis druskos vartojimas (20 g per dieną) skatina kalcio išsiskyrimą iš organizmo, o tai gali būti vienas iš osteoporozės vystymosi rizikos veiksnių. Sveikiems žmonėms per dieną mūsų klimato zonoje rekomenduojama vidutiniškai suvartoti apie 6-8 g druskos.

Panašūs straipsniai

SUPRASEL Smulki rafinuota druska
SUPRASEL Smulki rafinuota druska
SUPRASEL Medium druska
KNZ - Biotin 10kg
Druska MARSEL